1. Opettele huonojen tapojen tilalle parempia

Moni luulee että jatkuvalla motivaatiolla tai itsekurilla pidetään ihminen kunnossa ympäri vuoden. Raahataan itsemme väkisin salille tai lenkkipolulle, syödään liian yksipuolisesti ”kanaa ja riisiä”, kielletään kaikki herkuttelu siltä muutamien kuukausien ajalta mitä oma projekti kestää. Tosiasia on kuitenkin se että ihminen tekee satoja valintoja päivässä liikunnan, syömisen sekä oman hyvinvoinnin huolehtimisen suhteen ja kukaan ei jaksa puristaa sellaista määrää ”motivaatiolla tai itsekurilla” ympäri vuoden. Oma terveys- ja suorituskyky perustuu tapoihin jotka tulee automaattisesti omasta selkärangasta, näitä tapoja kehittämällä paremmiksi tulee tekemisestä helpompaa sekä energiaa riittää ympäri vuoden.

2. Tee itsellesi hyvä suunnitelma

Suunnitelman tarkoitus ei ole aiheuttaa stressiä vaan helpottaa sekä selkiyttää sinun arkeasi, jolloin sinulle jää eteenpäin vievälle tekemiselle aikaa ja energiaa. Itsestään huolehtiminen tarvitsee myös suunnittelua, ihan niinkuin arjessa työt, lasten päiväkodista hakemiset yms. Suunnittele treenaamiset, miten, milloin ja missä. Suunnittele palautumista tukevat toimenpiteet, riittävä uni, monipuolinen ravinto ja muuta sinulle mielekästä tekemistä. Suunnitelmassa pitää olla kuitenkin riittävä joustavuus, jotta se soveltuu muuhun elämääsi (sosiaaliset suhteet yms.) ja koska on myös normaalia että elämässä kaikki ei aina mene oppikirjan mukaan.

 

3. Vastoinkäymiset

Vastoinkäymisiä tulee sata varmasti meille kaikille, ne voivat olla henkisiä, fyysisiä, sairastumisia tai loukkaantumisia. Ruokailutkaan eivät aina mene putkeen ja elämäntilanteet saattaa ailahdella yms. Tärkein asia on ymmärtää että vastoinkäymiset ei koskaan määritä sitä päästäänkö me lopputulokseen mitä halutaan vai ei. Sen määrittää se, kuinka me reagoimme vastoinkäymisiin, mitä se herättää meissä, minkälaisia tunteita niistä meille tulee, kuinka me otetaan se vastaan ja kuinka me toimitaan sen jälkeen.

 

4. Pidä tekeminen monipuolisena

Hyvin harva ihminen jaksaa esim. 10 vuotta putkeen tehdä kuntosalilla samaa ohjelmaa tai kuluttaa aina samaa lenkkipolkua. Tämä ei ole myöskään järkevää kehityksen kannalta. Riittävä monipuolisuus tuo tekemiseen mielekkyyttä ja suurella todennäköisyydellä tekemisestä tulee myös pitkäjänteisempää, se tukee hyvinvointia ja kuntoasi useammasta kulmasta. Hyvin pitkälle pääset tekemällä jotain raskasta lyhytkestoisesti ( Voimannostoa, bodausta, crossfittiä jne) ja kevyemää pitkäkestoisesti (Sauvakävely, hiihto, lenkkeily, pyöräily jne). Monipuolisuutta kannattaa suosia myös omassa ravitsemuksessa, älä sorru pitkiin kieltolistoihin ”pidemmän päälle ne usein kääntyy itseäsi vastaan” tee mieluummin päivittäisiä hyviä valintoja.

 

5. Uskalla hakea ammattilaisen apua, silloin kun sitä tarvitset

Moni meistä kyllä tietää miten asioita pitäisi tehdä, mutta ongelma tulee siinä että ei meinata saada asioita liikkeelle tai tietoa ei osata siirtää käytäntöön, oli sitten kyse treenaamisesta syömisestä tai elämäntapojen muuttamisesta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa tukeudut ammattilaisen apuun sitä todennäköisemmin pääset asioissa huomattavasti nopeammin eteenpäin, eikä vääriä tapoja tai mahdollisesti niistä johtuvia rasitusvammoja, loukkaantumisia yms. muita ongelmia tarvitse jälkikäteen korjailla. Suuri hyöty tulee myös siitä että ammattilainen pystyy havannoimaan sinun heikkoudet ja ongelma kohdat joita itse on usein vaikea huomata.

 

Älä enää jää odottelemaan jostain tulevaa motivaatiota vaan tee päätös ja aloita nyt! Motivaatio rakentuu tekemisen kautta!

Jos haluat tuloksekasta apua niin täytä alla oleva lomake ja olen pikapuoliin sinuun yhteydessä.